ابزارها

آشنایی با اجزا اره برقی

اجزا اره برقی

اره‌برقی ابزار قدرتمندی است که انقلابی بزرگ در عرصه باغداری و نجاری ایجاد کرده است.این ابزار انواع مختلفی داردکه برای آشنایی با تمامی این نوع‌های اره برقی بهتر است از طریق لینک مقاله‌ی مربوطه را مطالعه کنید،همچنین این ابزار به طور یکسان، برای افراد حرفه‌ای و یا علاقه‌مندان به کارهای نجاری، کاملاً ضروری است و به آنها اجازه می‌دهد تا به راحتی انواع چوب را مطابق با نیازهای خود برش دهند. یکی از نکات مهم هنگام استفاده از این ابزار حرفه‌ای، آشنایی با بخش‌ها و قطعات آن است. اجزا اره برقی لیست نسبتاً بلند بالایی را شامل می شوند که هر کدام عملکرد منحصر به خود را داشته و برای کارکرد صحیح دستگاه، حیاتی هستند. در این مقاله قصد داریم به صورت تخصصی، به بررسی اجزا اره موتوری و نحوه عملکرد آنها بپردازیم.

اجزا تشکیل‌دهندة اره موتوری

اگر قصد مونتاژ اره‌برقی را داشته باشید، در مرحله اول نیاز به شناخت کامل اجزا و قطعات آن خواهید داشت. این قطعات معمولاً شامل تیغه، زنجیر، اسپراکت یا چرخ دنده، میل لنگ، پیستون، سیلندر و سایر بخش‌های دیگر می شوند که  هر کدام نیاز به بررسی تخصصی خواهند داشت.

تیغه اره‌ برقی

تیغه اره‌ برقی، یکی از مهم‌ترین قطعات اره موتوری محسوب می‌شود که عملکرد و کارایی کل دستگاه، به آن بستگی دارد. تیغه بخشی از اره‌برقی است که زنجیر روی آن تعبیه می‌شود. هنگام بررسی یک اره‌برقی، طول و اندازه تیغه یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در نظر گرفته شود. تیغه‌های بلندتر، سطح برش بیشتری را فراهم می‌کنند و برای درختان یا کنده‌های بزرگ‌تر مناسب هستند؛ در حالی که تیغه‌های کوتاه‌تر قابلیت مانور بیشتری را برای کارهای کوچک‌تر ارائه می‌دهند. علاوه بر این، گیج یا ضخامت تیغه نیز باید با زنجیر استفاده شده در اره‌برقی، سازگاری کامل داشته باشد.

تیغه یا میله اره‌برقی، از آلیاژهای فولادی ساخته می‌شود. این آلیاژها که فولاد تند بر (HSS) نیز نامیده می شوند، دوام و مقاومت تیغه را در برابر سایش و اصطکاک حاصل از چرخیدن زنجیر تضمین می‌کنند. همان‌طور که گفته شد، تیغه یکی از اصلی‌ترین اجزا اره برقی محسوب می‌شود، به همین دلیل سرویس منظم آن که شامل روغن کاری مناسب می‌شود، برای حفظ عملکرد این قطعه ضروری است.

تیغه یا گاید بار، یکی از اصلی‌ترین اجزا اره‌برقی

زنجیر اره‌برقی

زنجیر، یکی دیگر از اجزای ضروری اره‌برقی است که برش چوب را با دقت و کارایی بالا فراهم می‌کند. یکی از مهم‌ترین عواملی که نحوه عملکرد زنجیر اره‌ برقی را تعیین می‌کند، گام است. گام، به فاصله هر پیوند در زنجیر اشاره دارد؛ به این صورت که زنجیری با گام کوچک‌تر، برش‌های دقیق اما کندتری را ارائه می‌دهد و گام بزرگ‌تر، برش‌های سریع و نسبتاً نامنظمی ایجاد می‌کند. ضخامت زنجیر نیز یکی دیگر از مواردی است که دوام و توانایی اره‌برقی را در برابر کارهای سنگین تعیین می‌کند.

یک زنجیر با طراحی خوب، باید برش‌هایی با راندمان عالی و حداقل ضربه را از خود نشان دهد. راندمان برش زنجیر به عواملی مانند تیزی و نحوه طراحی دندانه‌های موجود روی آن بستگی دارد. دندانه‌های بزرگ‌تر برای کارهای سنگین مانند قطع درختان ایده آل هستند؛ در حالی که دندانه‌های زنجیرهای نیمه اسکنه، دوام بهتری برای برش‌های همه‌منظوره فراهم می‌کنند.

زنجیر اره‌برقی تعبیه شده روی تیغه

اسپراکت اره‌برقی

اسپراکت یا چرخ دنده، یکی از اجزا اره‌ برقی است که نقشی حیاتی در عملکرد این ابزار ایفا می‌کند. اسپراکت وظیفه انتقال نیرو از موتور به زنجیر را بر عهده دارد و باعث تأمین نیروی لازم در زنجیر برای برش چوب می‌شود. اندازه چرخ دنده تا حد زیادی روی عملکرد اره‌برقی تأثیر می‌گذارد. چرخ دنده یا اسپراکت‌‌های بزرگ‌تر باعث کاهش سرعت زنجیر می شوند، اما گشتاور بیشتری تولید می‌کنند که اره‌برقی را برای انجام کارهای سنگین مانند قطع درختان بزرگ مناسب می‌کند. برعکس، چرخ دنده‌های کوچک‌تر سرعت چرخش زنجیر را افزایش می‌دهند اما گشتاور کمتری را فراهم می‌کند که اره‌برقی را برای برش‌های سبک‌تر، مناسب می‌کند.

علاوه بر اندازه اسپراکت، تعداد دندانه‌های تعبیه شده روی آن نیز بر عملکرد کلی اره موتوری تأثیر می‌گذارد. تعداد دندانه‌های بیشتر، با کاهش میزان لرزش دستگاه، دقت برش را افزایش می‌دهند، اما ممکن است روی سرعت زنجیر، تأثیر منفی بگذارند. از سوی دیگر، تعداد کمتر دندانه‌ها، باعث افزایش سرعت برش و در مقابل، دقت کمتر در برش می‌شود.

همان‌طور که گفته شد، اسپراکت یکی از مهم‌ترین اجزا اره‌ برقی است؛ به همین دلیل معمولاً از فولاد یا آلیاژهای آلومینیوم با کیفیت بالا ساخته می‌شود تا استحکام و مقاومت در برابر سایش و اصطکاک به وجود آمده را تأمین کند. برای حفظ عملکرد بهینه اره موتوری، روغن کاری منظم این قطعه از اهمیت زیادی برخوردار است.

آشنایی با ویژگی‌ها و عملکرد اسپراکت اره‌برقی

میل لنگ اره‌برقی

میل لنگ یکی از حیاتی‌ترین اجزا اره‌ برقی است، زیرا حرکت رفت و برگشتی پیستون را به حرکت چرخشی تبدیل می‌کند و باعث به حرکت درآمدن زنجیر می‌شود. اره‌برقی‌های باکیفیت بالا، معمولاً از میل‌لنگ‌هایی با جنس فولاد یا آلیاژهای آلومینیوم ساخته شده‌اند. این مواد استحکام و طول عمر بیشتر میل لنگ تضمین می‌کنند و اره‌برقی را قادر می‌سازند تا هنگام استفاده‌های سنگین، بدون کاهش عملکرد کار کند.

میل‌لنگ‌های استفاده شده در اره‌برقی‌های مختلف، ابعاد و اندازه‌های منحصر به فردی دارند. به طور کلی، طول کورس و قطر ژورنال میل لنگ، مستقیماً روی توان خروجی موتور تأثیر می‌گذارد. برای مثال طول کورس بیشتر امکان تولید گشتاور بالاتر را فراهم می‌کند، در حالی که قطر ژورنال بزرگ‌تر، باعث افزایش پایداری و کاهش ارتعاش اره‌برقی در حین کار می‌شود.

نمونه‌ای از میل لنگ استفاده شده در اره‌برقی

پیستون اره‌برقی

از دیگر اجزا اره‌برقی که باید با آن آشنایی داشته باشید، پیستون است. پیستون‌های استفاده شده در اره‌های برقی، اغلب از مواد مقاوم و باکیفیتی مانند آلیاژهای آلومینیوم سبک‌وزن و یا فولاد کروم اندود ساخته شده‌اند. این مواد، استحکام عالی را ارائه می‌دهند و عملکرد مطلوب اره موتوری را تضمین می‌کنند و در عین حال، خستگی و فشار وارد شده روی اپراتور را در طول استفاده طولانی کاهش می‌دهند.

علاوه بر این، طراحی و ابعاد قطعات پیستون نیز نقش مهمی در تعیین کارایی آنها دارد. پیستون‌هایی که از شیارهای حلقه‌ای که به خوبی مهندسی شده‌اند برخوردار باشد، حرکت نرم‌تری را در داخل سیلندر ایجاد می‌کنند. این حرکت روان، اصطکاک را به حداقل می‌رساند و توان خروجی موتور را نیز افزایش می‌دهد.

نمونه‌ای از میل لنگ استفاده شده در اره‌برقی

سیلندر اره‌برقی

سیلندر، از دیگر اجزای اره‌ برقی محسوب می‌شود که مسئول تبدیل انرژی پتانسیل ذخیره شده در سوخت به انرژی جنبشی است. تبدیل انرژی که در سیلندر اره موتوری رخ می‌دهد، باعث به حرکت درآمدن زنجیر و در نتیجه، برش کارآمد سطح کار خواهد شد.

یکی از ویژگی‌های اصلی سیلندر، شکل استوانه‌ای آن است که محفظه‌ای برای سایر اجزا اره‌ برقی مانند پیستون، شاتون و میل لنگ را فراهم می‌کند. این قطعات داخل پیستون با یکدیگر درگیر می شوند تا با ایجاد حرکات رفت و برگشتی، نیروی لازم برای حرکت زنجیر را فراهم سازند. بخش سیلندر معمولاً از مواد باکیفیت مانند آلومینیوم یا فولاد ساخته می‌شود تا در برابر دما و فشار بالایی که در حین کار تولید می شوند، مقاومت کند. این قطعه همچنین حاوی پروانه‌های خنک کننده است که با دفع گرما، از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری می‌کند.

عملکرد سیلندر اره‌برقی را می‌توان به دو بخش اصلی فشرده سازی و احتراق تقسیم بندی کرد. در طول فشرده سازی، پیستون در داخل سیلندر به سمت بالا حرکت می‌کند و مخلوط هوا و سوخت را که از طریق دریچه‌های ورودی به داخل کشیده می شوند، فشرده می‌کند. این مخلوط فشرده سپس توسط یک شمع در حین احتراق، مشتعل می‌شود. نیروی تولید شده حاصل از انفجار، با قدرت زیادی پیستون را به سمت پایین هل می‌دهد و شروع به کار اره موتوری را ممکن می‌سازد.

سیلندر اره‌برقی و قطعات داخلی آن

سایر اجزا اره برقی

اره‌برقی شامل قطعات مختلف دیگری نیز می‌شود که اهمیت آنها نسبت به موارد گفته شده، کمی کمتر است. برخی از این قطعات شامل ترمز، فیلتر هوا، دستگیره‌های تعبیه شده و کلید ایمنی می شوند که در ادامه به معرفی کوتاه این موارد خواهیم پرداخت.

  • ترمز

    ترمز یکی از اجزا اره‌ برقی است که چرخش زنجیر را متوقف می‌کند. این بخش معمولاً در بالای اره‌برقی و نزدیک به دسته قرار دارد تا دسترسی راحتی داشته باشد. ترمز اره‌برقی باید قدرتمند و کاملاً مطمئن باشد تا با توقف سریع زنجیر، از رخ دادن صدمات احتمالی جلوگیری کند.

  • فیلترهوا

    فیلتر هوا با فیلتر کردن گردوغبار، زباله‌ها و سایر ذرات وارد شده به موتور، نقشی حیاتی در حفظ عملکرد اره‌برقی دارد. گرفتگی یا کثیف بودن فیلتر هوا می‌تواند بر توان خروجی و راندمان سوخت اره‌برقی تأثیر بگذارد. بنابراین، تمیز کردن یا تعویض منظم فیلتر هوا برای عملکرد مطلوب این ابزار ضروری است.

  • دستگیره‌ها

    از دیگر اجزا اره برقی که نقش مهمی در کنترل دستگاه دارند، دستگیره‌ها هستند. این قطعات باید به صورت کاملاً ارگونومیک طراحی شوند تا خستگی در طول استفاده طولانی مدت را کاهش دهند. علاوه بر این، ضد لرزش بودن دستگیره‌ها در به حداقل رساندن سندرم لرزش دست و بازو (HAVS) که یک مشکل رایج میان اپراتورهای اره‌های برقی است، تأثیر زیادی دارد.

  • کلید‌ایمنی

    سوئیچ یا کلید ایمنی از دیگر اجزا اره برقی است که در تأمین ایمنی دستگاه، نقش مهمی دارد. سوئیچ ایمنی به عنوان یک لایه حفاظتی اضافی با جلوگیری از احتمال شروع تصادفی و یا استفاده غیرمجاز از دستگاه عمل می‌کند.

نحوه تعمیر قطعات اره‌برقی

اره‌برقی یکی از ابزارآلاتی است که هنگام کار، فشار زیادی به آن وارد می‌شود. اجزا اره برقی مانند تمام وسایل مکانیکی دیگر، ممکن است طی این فشار وارد شده دچار فرسودگی یا شکستگی شوند؛ به همین دلیل پس از مدتی نیاز به تعمیر یا تعویض خواهند داشت. برای افرادی که اره موتوری یکی از ابزارهای ضروری آنها محسوب می‌شود، آشنایی با نحوه تعمیر قطعات آن کاملاً ضروری است. توجه داشته باشید که تعمیر اجزا اره موتوری فرایندی پیچیده و تخصصی است؛ به همین دلیل در صورتی که هیچ گونه آشنایی با آن ندارید، سعی کنید از یک تعمیرکار و یا متخصص در این زمینه، راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

برای تعمیر اجزا اره برقی، در مرحله اول باید قطعه معیوب را به صورت دقیق شناسایی کنید. معمولاً خرابی اره‌برقی به دلیل وجود مشکل در قطعاتی مانند زنجیر، تیغه، شمع، فیلتر هوا و سیلندر و قطعات داخل آن رخ می‌دهد. برای باز کردن بدنه اره‌برقی و شناسایی قطعات معیوب، استفاده از ابزارآلاتی مانند پیچ گوشتی و یا دریل، ضروری است.

در مرحله بعد، قسمت آسیب دیده اره‌ی برقی یا اره شارژی را در صورت نیاز با استفاده از آچار یا پیچ گوشتی از اره‌برقی جدا کنید. قطعه معیوب را به طور کامل از لحاظ وجود علائم سایش یا شکستگی، بررسی نمایید. در صورت امکان نیز می‌توانید قطعه را با استفاده از برس یا هوای فشرده تمیز کنید تا هر گونه زباله یا کثیفی روی آن پاک شود.

اگر اجزا اره برقی که با خرابی مواجه شده‌اند، قابلیت تعمیر را داشته باشند، باید دستورالعمل‌های شرکت سازنده را برای تعمیر قطعه دنبال کنید و یا از متخصصان در این زمینه، راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید. در برخی موارد روغن کاری قطعات و یا تمیز کردن آنها، می‌تواند مشکلات به وجود آمده را تا حد زیادی برطرف کند.

در مواردی که تعویض قطعه ضروری است، برای اطمینان از سازگاری و کیفیت اصلی قطعه باید به فروشندگان معتبر یا نمایندگی‌های رسمی مراجعه نمایید. قطعه خریداری شده را می‌توانید با استفاده از تکنیک معکوس کردن فرایند جداسازی و یا پیروی از دستورالعمل‌های خاص ارائه شده توسط دفترچه راهنمای اره‌برقی، نصب کنید.

در نهایت، قبل از استفاده مجدد از دستگاه تعمیر شده، تمام دیگر اجزا اره برقی را به طور کامل بررسی کنید تا از سالم بودن آنها مطمئن شوید. روش‌های نگهداری منظم مانند تمیز کردن و روغن کاری نیز باید برای جلوگیری از آسیب‌های بعدی انجام شود. برای راهنمایی بیشتر و مشورت با کارشناسان متخصص در این زمینه، کافی است با مجموعه لیا ابزار در ارتباط باشید.

نحوه تعمیر قطعات اره‌برقی

نصب قطعات به یکدیگر

نصب قطعات و اجزا اره برقی برای کسانی که با عملکرد داخلی این ابزار قدرتمند آشنا نیستند، می‌تواند کار سختی باشد. با این حال، با دانش مناسب و توجه دقیق به جزئیات، هر کسی می‌تواند به راحتی قطعات اره‌برقی را نصب کند و از عملکرد مناسب دستگاه خود، مطمئن شود.

در مرحله اول، تهیه و جمع آوری تمام ابزارهای لازم قبل از شروع فرایند نصب بسیار مهم است. ابزارهای لازم شامل مجموعه آچار، پیچ گوشتی و انبردست می شوند. پس از فراهم‌سازی این ابزارها، مراجعه به دفترچه راهنمای محصول برای رعایت دستورالعمل‌های خاص در مورد نحوه جداسازی و مونتاژاجزا اره برقی، بسیار مهم است.

در مرحله بعد، می‌بایست قطعات معیوب دستگاه را جدا کرده و پس از تعمیر یا جایگزین کردن آنها، مراحل نصب را انجام دهید. این مراحل معمولاً شامل نصب ساطور یا تیغه، تعبیه زنجیر روی تیغه، نصب قاب محافظ کلاچ و دسته موتور و تنظیم کشش زنجیر می‌شود.

نصب تیغه روی دستگاه

برای نصب تیغه یا ساطور، باید مطمئن شوید که دستگاه خاموش بوده و از منبع برق جدا شده است. سپس شکاف‌های موجود روی تیغه را در کنار بدنه اره‌برقی قرار دهید. این مناطق معمولاً در نزدیکی محفظه موتور قرار دارند. پس از شناسایی جایگاه شکاف‌های تیغه روی دستگاه، انتهای تیغه را به داخل آن، در حالی که با شیارها یا سوراخ‌های موجود در هر دو قسمت تراز هستند، قرار دهید. مطمئن شوید که تمامی شکاف‌ها، بدون هیچ گونه ناهماهنگی به خوبی در جای خود قرار می‌گیرند. در نهایت نیز هر گونه پیچ یا مهره نگهدارنده ارائه شده با مدل اره‌برقی خود را ببندید تا تیغه به خوبی در جای خود محکم شود.

نصب زنجیر روی تیغه و کشش مناسب

نصب زنجیر روی تیغه، از دیگر مراحل مهمی است که هنگام اتصال اجزا اره برقی باید به صورت اصولی و صحیح انجام شود. برای این کار، در ابتدا مطمئن شوید که اتصال دستگاه به منبع برق به طور کامل قطع شده است. سپس پیچ یا دستگیره کشش اره‌برقی را پیدا کنید. این پیچ یا دستگیره را باز کنید تا کشش وارد شده روی تیغه آزاد شود.

هنگامی که کشش آزاد شد، زنجیر اره را با دقت در اطراف تیغه قرار دهید و مطمئن شوید که به خوبی در تمام شیارها و دندانه‌های تعبیه شده قرار می‌گیرد. همچنین از جهت قرار گرفتن صحیح لبه‌های برش زنجیر نیز اطمینان حاصل نمایید. این لبه‌ها باید روبه‌جلو قرار گیرند.

پس از قرار دادن زنجیر اره روی گاید بار یا همان تیغه، پیچ یا دستگیره کشش را دوباره ببندید تا کشش کافی برای عملکرد صحیح زنجیر اعمال شود. توجه داشته باشید که پیچ نباید خیلی سفت و یا خیلی شل بسته شده باشد. سعی کنید کشش به‌اندازه‌ای باشد که امکان حرکت صاف زنجیر با کمترین افتادگی فراهم شود.

در نهایت، زنجیر را به صورت دستی در تمام طول آن حرکت دهید تا هرگونه انسداد یا ناهماهنگی احتمالی مشاهده شود. اگر به نظر می‌رسد همه چیز به درستی تنظیم شده است، تبریک می‌گوییم! شما با موفقیت زنجیر را روی تیغه اره‌برقی نصب کرده‌اید.

آشنایی با نحوه نصب اجزا اره‌برقی

جمع بندی

اجزا اره برقی شبکه پیچیده‌ای را تشکیل می‌دهند. این قطعات ضروری، اره موتوری را قادر می‌سازند تا به طور مؤثر هنگام کار، عملکرد مناسبی داشته باشد. از سیلندر و قطعات داخلی آن گرفته تا تیغه و زنجیر برش، هر یک از این اجزاء نقش مهمی در تضمین کارایی و ایمنی دستگاه در حین انجام سخت‌ترین کارها ایفا می‌کنند. در این مقاله سعی شد به صورت کامل، به بررسی مهم‌ترین قطعات اره موتوری و هم چنین نحوه نصب آنها پرداخته شود. با توجه به اینکه تعمیر و یا نصب قطعات اره‌برقی فرایندی تخصصی است، توصیه می‌کنیم در صورت نیاز از یک تعمیرکار و یا پشتیبانان تیم لیا ابزار برای راهنمایی‌های بیشتر کمک بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *