ابزارها

علت ضعیف شدن دریل بتن کن در چیست؟

دریل بتن کن

دریل بتن کن نوعی دستگاه دریل سنگ سوراخ کن شارژی است که با دو نوع برقی و شارژی، عمل سوراخ کردن بتن ها و تخریب مصالح ساختمانی را برعهده دارد. در واقع دریل بتن کن برقی، همانطور که از نام آن مشخص است، برای کار کردن با آن نیاز به برق است، در صورتی که دریل شارژی این گونه نیست و می توان از آن در مکان هایی که به برق دسترسی ندارند، نیز استفاده نمود. اما باید بدانید که هر کدام از این دریل ها، پس از مدتی استفاده ممکن است که دچار مشکل شوند و همانند اول دیگر کار نکنند. در این صورت، در این مطلب نیز قصد داریم تا به بررسی علت ضعیف شدن دریل بتن کن نیز بپردازیم. همراه ما باشید.

علت اصلی خرابی و ضعیف شدن دریل بتن کن

علت اصلی خرابی و ضربه نزدن در دستگاه دریل بتن کن می ‌تواند به عوامل مختلف بازگردد. یکی از علل اصلی، استفاده نادرست از دستگاه و عدم رعایت نکات ایمنی است. وقتی که دریل بتن کن به طور نادرست و بدون رعایت تکنیک مناسب در کاربری قرار می‌ گیرد، ممکن است به قطعات داخلی دستگاه ضربه و تنش زیادی وارد شود که به تدریج به خرابی و آسیب رساندن آن منجر می‌ شود. همچنین دلایل دیگری هم وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

شل بودن پیچ ها در بدنه

یکی از دلایل اصلی که می ‌تواند به خراب شدن دریل بتن کن منجر شود، شل بودن قطعات مانند بدنه دستگاه و پیچ‌ها و بست‌ های اتصالی آن است. زمانی که به دریل بتن کن در حین کار ضربات محکمی وارد می شود، این ضربات می ‌توانند به تدریج باعث شل شدن اتصالات و قطعات دستگاه شوند. این وضعیت ممکن است منجر به شکسته شدن بدنه یا پیچ ‌های دستگاه شود. در نتیجه، عملکرد دریل بتن کن ضعیف می ‌شود و دیگر به درستی عمل نخواهد کرد. به منظور جلوگیری از این مشکلات، لازم است که دریل بتن کن به دقت نگهداری و تعمیر شود و از روش‌ های صحیح در کار با آن استفاده شود.

آسیب رسیدن به دریل از نوسانات برق

همانطور که می دانید، نوسانات برق باعث می شوند فشار زیادی به موتور برقی وارد شود. در این صورت باید بدانید که منبع برق که از نوسان سطح ولتاژ برخوردار است، از دلایلی به شمار می رود که سبب خرابی دریل بتن کن می شود. گاهی اوقات، ممکن است که پیکور برقی موجود در دریل بتن کن نتواند به خوبی ضربه بزند، این امر نیز اغلب به دلیل کم شدن سطح ولتاژ و همچنین توان کم موتور دستگاه اتفاق می افتد. در زمان کم شدن قدرت دریل، می بایست دستگاه را به طور کامل خاموش نمائید.

دریل بتن کن

ریختن آب روی موتور دریل بتن کن

همانطور که می دانید، هر دستگاه برقی که آب به آن نفوذ کند، با مشکل جدی مواجه می شود. به طوری که در برخی موارد باعث سوختن دستگاه می شود. توجه داشته باشید که در زمان کار با دریل بتن کن، به هیچ عنوان آب به درون آن نفوذ نکند، چرا که از آن جایی که موتور این دستگاه از محافظ پاشش مستقیم آب برخوردار نیست، سبب سوختن قسمت های برقی دستگاه می شود. در صورتی که به هر دلیلی، دستگاه با آب تماس پیدا کند، می بایست دستگاه را خاموش کرده و تا زمان خشک شدن آن، روشن نکنید.

مشکلات مکانیلی در گیربکس دریل

ضعیف شدن دریل بتن کن می ‌تواند به عوامل مکانیکی متعددی در گیربکس برگردد. یکی از علل متداول در این مورد، استفاده نادرست از دستگاه و فشار زیاد به آن است. وقتی در حین کار دستگاه به صورت نادرست در بتن و مواد سخت دیگر فشار زیادی وارد شود، گیربکس ممکن است دچار فشار و سایش زیادی شود که به تدریج باعث خرابی آن می ‌شود. همچنین، نبود یا کمبود روغن مورد نیاز در گیربکس نیز می ‌تواند باعث شود که دستگاه نتواند عملکرد اولیه خود را داشته باشد. بنابراین بهتر است که دستگاه را در هر دوره ای به طور کامل چک کنید، تا کارایی خود را حفظ نماید.

ضعیف شدن دریل بتن کن

مشکل دو شاخه برق دریل بتن کن

مشکل دو شاخه برق در دستگاه دریل بتن کن ممکن است به دلایل مختلفی باشد که منجر به ضعف کارایی آن شود. یکی از علل رایج در این موارد، اتصال نادرست یا خرابی در دو شاخه برق و یا قطعی در سیم‌کشی آن است. اگر سیم‌کشی دو شاخه برق دچار خرابی یا تماس نادرست باشد، جریان برق ناپایدار می ‌شود و این می‌ تواند به نوسانات و ولتاژ پایین در دستگاه منجر شود که به طور مستقیم بر کارایی دریل بتن کن تأثیر می‌ گذارد. علاوه بر این، استفاده از دستگاه در محیط‌ های خشک و گرد و غبار نیز می ‌تواند سبب ورود ذرات خارجی به دستگاه شود که به تدریج باعث کاهش کارایی و ضعف دریل بتن کن می ‌شود. برای جلوگیری از این مشکلات، لازم است که سیم‌کشی دو شاخه برق را به دقت بررسی و تعمیر کنید و همچنین دستگاه را در شرایط محیطی مناسب نگه دارید تا عمر مفید و عملکرد بهینه دستگاه تضمین شود.

مشکل در کابل های دریل بتن کن

در برخی مواقع و استفاده های مداوم از دریل بتن کن، ممکن است که کابل های دستگاه با تنش های زیادی مواجه شوند که سبب کشیدگی، سست شدن و همچنین پاره شدن سیم های داخل کابل شود. این مشکل در اغلب در دریل های بتن کن که از قیمت ارزان تری برخوردار هستند، ممکن است که به وجود بیایند. اکثرا این اتفاق در قسمت ورودی کابل به بدنه رخ می دهد که می توانید به راحتی آن را تشخیص و رفع نمائید.

دریل بتن کن ضعیف

گرم شدن بیش از حد دستگاه

به طور کلی، دریل های بتن کن برای استفاده های طولانی مدت به کار می روند، اما در برخی مواقع ممکن است که در صورتی که دستگاه بیش از حد گرم شود، عملکرد دستگاه نیز ضعیف شود. در واقع، این مشکل نیز ممکن است که در برخی لوازم جانبی و قطعات دستگاه نقصی وجود داشته باشد.

همچنین ممکن است که دریچه ورودی هوای چکش نیز بسته شده باشد که در این صورت بایستی این مشکل در کمترین زمان ممکن رفع شود.

برای حل مشکل گرم شدن دستگاه، می بایست اقداماتی نظیر خاموش کردن دستگاه و بررسی لوازم جانبی دستگاه نیز انجام شود.

رعایت یکسری از نکات باعث خراب نشدن دریل میشود.

  1. در زمان کار با دستگاه دریل بتن کن، دستگاه هر نوع لرزشی داشت، آن را جدی بگیرید. چرا که در برخی مواقع، لرزش های زیاد نشان دهنده شل شدن اتصالات دستگاه هستند و سبب مختل شدن قسمت های دستگاه می شوند.
  2. در صورت وجود هر نوع نشتی در دستگاه، سعی کنید در همان لحظه برای برطرف کردن آن به دنبال راه چاره باشید. چرا که برخی از نشتی هایی که ممکن است برای دستگاه پیش بیاید، برای درست شدن، به تعمیرات زیادی نیاز دارد. بنابراین سعی کنید قبل از شروع کار با دستگاه دریل بتن کن، ابتدا تمام اتصالات آن را بررسی کنید.
  3. موتور یکی دیگر از قسمت های دستگاه دریل بتن کن به شمار می رود که می بایست قبل از شروع کار با آن، از سلامت و کارکرد قدرتمند آن نیز مطمئن شوید. در صورتی که مشکلی در آن وجود داشت، در صورت نیاز زغال آن را تعویض کنید.
  4. معمولا هر دستگاه دریل بتن کن، دارای چکش تخریب است. از این رو، سعی کنید که آن را در جعبه مخصوص خودش قرار دهید.
  5. برای کارکرد چکش تخریب از یک منبع برق مطمئن استفاده کنید. اگر متوجه نوسان برق، تا رفع مشکل از دستگاه استفاده نکنید.

دریل ضعیف

سخن آخر

در پایان، برای افزایش عمر مفید و بهبود عملکرد دریل بتن کن، مهم است که به توجه به عواملی که می ‌توانند به ضعیف شدن این دستگاه منجر شوند، بپردازیم. از رعایت تکنیک ‌های صحیح در کار با دریل بتن کن و استفاده از لوازم و تجهیزات مناسب مطمئن شوید. همچنین، نگهداری دوره‌ای و تعمیرات به موقع دستگاه، از جمله بررسی پیچ ‌ها و اتصالات، می‌ تواند به حفظ عمر مفید و کارایی بهینه دریل بتن کن کمک کند. با رعایت نکات ایمنی و مراقبت از این ابزار قدرتمند، می ‌توانیم از این دستگاه برای سال‌ها بهره‌برداری کنیم و از کارایی بهتری بهره‌مند شویم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

در نهایت اگر هنوز بین انواع برند ها و مدل های دریل بتن کن شک دارید که کدام مورد را بخرید بهتر است قبل از خرید مقاله‌ی دریل بتن کن چی بخرم را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *