ابزارها

گریس کاری و روغن کاری چکش تخریب

یکی از ابزارآلاتی که برای شکستن مصالح سخت مانند بتن، آجر و سنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد، چکش تخریب است. این ابزارهای پیچیده، با سرعت بالا کار می‌کنند و در حین استفاده، مقادیر قابل توجهی گرما و اصطکاک ایجاد می‌کنند. روغن کاری چکش تخریب فرایندی ضروری است که برای اطمینان از عملکرد بهینه و افزایش طول عمر این ابزارها باید به صورت مرتب انجام شود.

همان‌طور که می‌دانید چکش‌های تخریب دارای انواع و مدل‌های متنوعی می شوند که اگر با این انواع و مدل ها آشنایی ندارید بهتر است قبل از هر چیزی مقاله‌ی چکش تخریب چیست و آشنایی با انواع را مطالعه کنید.انوع چکش های تخریب هستند که برای نگهداری صحیح از آنها، باید اصول خاصی را رعایت کرد. روغن کاری یا گریس‌کاری چکش تخریب یکی از این موارد است که باید مطابق با روش اصولی انجام شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم. با ما همراه باشید.

سرویس و نگهداری چکش تخریب

سرویس و نگهداری از چکش تخریب، جنبه‌های حیاتی را شامل می‌شود که برای تضمین طول عمر و عملکرد بهینه این ابزار قدرتمند ضروری است. همان‌طور که می‌دانید، چکش تخریب یکی تجهیزات سنگین است که برای شکستن بتن یا سایر مواد سخت استفاده می‌شود. برای حفظ قدرت و عملکرد این ابزار، انجام برخی سرویس‌ها مانند روغن کاری، تمیز کردن، بررسی برس‌ها و… توصیه می‌شود.

روغن کاری چکش تخریب از تماس فلز به فلز بین قطعات متحرک این دستگاه جلوگیری می‌کند. این امر مقاومت اصطکاکی به وجود آمده را کاهش می‌دهد و امکان حرکت نرم‌تر دستگاه که باعث عدم ایجاد فشار زیاد روی موتور می‌شود را نیز فراهم می‌کند. با سرویس و نگهداری مناسب، چکش تخریب می‌تواند بدون گرم شدن بیش از حد یا خرابی قطعات، عملکرد کارآمدتری داشته باشد.

اهمیت سرویس کردن و نگهداری از چکش تخریب

تفاوت چکش تخریب گریسی با روغنی

تنوع ابزارآلاتی که در زمینه تخریب و یا ساخت و ساز به کار می‌روند، بالاست. چکش‌های تخریب نیز از این قاعده مستثنی نیستند و به دو نوع کلی گریسی یا روغنی تقسیم بندی می شوند. همان‌طور که از نام این دو ابزار پیداست، چکش‌های گریسی، به وسیله ماده‌ای به نام گریس روان کاری می شوند و در طرف مقابل، از روغن‌های نازک‌تر برای روان کاری چکش‌های تخریب روغنی استفاده می‌شود.

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های موجود میان این دو نوع ابزار، قیمت خرید و استهلاک آنهاست. چکش‌های تخریب روغنی معمولاً نسبت به مدل‌های مشابه که با گریس کار می‌کنند، قیمت پایین‌تری داشته و در مقابل نیز استهلاک کمتری دارند. در این نوع چکش تخریب کاربر در هنگام تمام شدن روغن، باید آن را مجدداً شارژ نماید. اما در چکش‌های تخریب گریسی، کاربر نیاز زیادی به پر کردن مدام محفظه نداشته و عملیات روانکاری، در مدت‌زمان‌های نسبتاً طولانی انجام می‌شود.

یکی دیگر از تفاوت‌های چکش روغنی با چکش گریسی، عملکرد آنها در آب و هوای سرد است. چکش‌های تخریب روغنی به دلیل استفاده از مواد نازک‌تر برای روانکاری، در برابر یخ‌زدگی مقاومت بالایی دارند؛ در حالی چکش‌های گریسی را نمی‌توان در منطق بسیار سرد استفاده کرد. با این وجود میزان قدرت چکش‌های گریسی بالاتر بوده و البته قیمت بیشتری نیز خواهند داشت.

تفاوت چکش‌های تخریب گریسی با روغنی

نحوه روغن کاری چکش تخریب

روغن کاری چکش تخریب یکی از ضروری‌ترین کارها برای کاهش اصطکاک و در نتیجه، افزایش طول عمر دستگاه است. برای کارآمد بودن این فرایند، می‌توانید مطابق با این راهنما عمل کنید. ابتدا مطمئن شوید که دستگاه تخریب خاموش و از منبع تغذیه جدا شده است. این کار بنا به دلایل ایمنی باید انجام شود. سپس نقاط روغن کاری چکش را پیدا کنید. این مناطق در هر دستگاهی، جایگاه متفاوتی دارد اما اکثرا در جلو، نزدیک دستگیره و  یا پشت ابزار تعبیه شده‌اند. پس از پیدا کردن محفظه، از یک پارچه تمیز برای پاک کردن هرگونه آلودگی یا زباله در اطراف این مناطق استفاده کنید.

پس از تمیز کردن، مقداری از گریس را در مناطق مربوط به روغن کاری، بمالید. مراقب باشید بیش از حد روغن کاری نکنید زیرا ممکن است به قطعات داخلی آسیب وارد شود. سپس به آرامی روی بدنه چکش ضربه بزنید تا روغن به طور یکنواخت در سراسر آن پخش شود.

فاصله هر روانکاری باید با توجه به نوع دستگاه تعیین شود. با این حال توصیه می‌کنیم هر 20 تا 30 ساعت استفاده، گریس‌کاری را انجام دهید. این کار به جلوگیری از ساییدگی بیش از حد قطعات متحرک و حفظ عملکرد روان ابزار کمک می‌کند. توجه داشته باشید که حتماً از گریس مخصوص چکش استفاده نمایید.

نحوه تعویض روغن چکش تخریب

برای چکش‌های تخریبی که با استفاده از روغن کار می‌کنند، نحوه روغن کاری کمی متفاوت است. برای روغن کاری چکش تخریب و یا تعویض روغن آن، ابتدا مطمئن شوید که تمام ابزار و مواد لازم برای این کار را در اختیار دارید. این موارد معمولاً شامل یک مجموعه آچار، یک پارچه یا حوله تمیز و روغن توصیه شده توسط شرکت سازنده می‌شود.

پس از فراهم کردن شرایط لازم، مخزن روغن را روی چکش تخریب خود پیدا کنید. این بخش معمولاً در بالای بدنه ابزار یا نزدیک دسته آن قرار دارد. سپس از آچار یا سوکت خود برای شل کردن و جدا کردن دوشاخه روغن استفاده کنید. پس از برداشتن دوشاخه، اجازه دهید تمام روغن قدیمی به طور کامل در یک ظرف مناسب تخلیه شود. ضروری است که این روغن مصرف شده را مطابق با اصول حفظ محیط زیست، به صورت مسئولانه دفع کنید.

پس از تخلیه، برای ادامه روغن کاری چکش تخریب باید هر گونه زباله یا باقیمانده مصالح را از مخزن و دوشاخه با استفاده از یک پارچه یا حوله، تمیز کنید. این مرحله تضمین می‌کند که هیچ آلاینده‌ای بین قطعات چکش تخریب شما باقی نمی‌ماند. اکنون زمان آن است که ابزار خود را با روغن تازه پر کنید. برای کسب اطلاع از توصیه‌های خاص مربوط به نوع روغن مورد استفاده و همچنین میزان آن، می‌توانید به دفترچه راهنمای دستگاه خود مراجعه کنید. در نهایت نیز دوشاخه روغن را با استفاده از آچار، به طور ایمن تعویض و سفت نمایید تا نشتی روغن رخ ندهد.

اهمیت تعویض روغن در چکش‌های تخریب روغنی

نوع روغن و گریس مناسب

در بخش قبل، نحوه گریس‌کاری چکش خراب و تعویض روغن این ابزار را بررسی کردیم. اما یکی از موارد مهم در این زمینه، نوع گریس چکش خراب و یا روغن مورد استفاده در دستگاه است. ویسکوزیته روغن یا گریس هنگام استفاده از روان کننده مناسب، یکی از موارد مهم در این زمینه است که باید در نظر گرفته شود. روغن و گریس مورد استفاده باید ویسکوزیته مناسبی داشته باشند تا هنگام کار در دمای بالا و بارهای سنگین، روانکاری مناسبی از خود نشان دهند. درجه ویسکوزیته روان کننده باید مطابق با نوع دستگاه انتخاب شود؛ برای مثال نوع ماده استفاده شده در گریس‌کاری چکش تخریب بوش، تفاوت زیادی با تخریب کن‌های هیوندا دارد.

یکی دیگر از نکات روغن کاری چکش تخریب، توجه به پایداری حرارتی گریس چکش خراب است. چکش‌های تخریب در حین کار گرمای قابل توجهی تولید می‌کنند، بنابراین روغن و گریس باید بتوانند این دمای بالا را بدون تغییر شکل و یا از دست دادن خاصیت خود تحمل کنند. علاوه بر این موارد، قدرت چسبندگی مناسب برای روانکاری مؤثر در چکش تخریب بسیار مهم است. روغن و گریس انتخاب شده باید به خوبی به اجزای داخلی دستگاه بچسبند و از اصطکاک و سایش قطعات، به خوبی محافظت کنند.

از طرف دیگر توجه به حلالیت روان کننده و مقاومت آن در برابر آب نیز، یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه شود. تجهیزات تخریبی هنگام کار، اغلب در معرض آب و رطوبت زیادی قرار می‌گیرند. بنابراین روغن و گریس مورد نظر باید حلالیت کمی در آب داشته باشند و دچار تغییر حالت نشوند.

روغن مناسب برای روانکاری چکش تخریب

مزایا و معایب چکش تخریبی گریسی و روغنی

چکش‌های تخریب که به دو صورت گریسی و روغنی در بازار عرضه می شوند، مانند سایر ابزارآلات دارای برخی مزایا و معایب هستند. توجه داشته باشید که یکی از نکات مهم برای بهره‌مندی کامل از مزایای این تجهیزات، روغن کاری چکش تخریب به صورت مداوم است. بنابراین اهمیت این کار را به هیچ عنوان دست کم نگیرید.

مزایای چکش تخریب گریسی

  • توان بالا
  • دقت بیشتر هنگام کار
  • دوام و طول عمر عالی
  • صرفه جویی مناسب در زمان و انرژی هنگام استفاده

معایب چکش تخریب گریسی

  • استهلاک بیشتر نسبت به مدل‌های روغنی
  • عدم کارکرد عالی در مناطق سرد

مزایای چکش تخریب روغنی

  • استهلاک پایین و دوام عالی
  • قابل استفاده در شرایط محیطی مختلف
  • مقاوم در برابر سرما و یخ‌زدگی

معایب چکش تخریب روغنی

  • توان و قدرت کمتر نسبت به مدل‌های گریسی
  • روغن کاری مداوم
  • خرابی زودهنگام زمان کاهش سطح روغن

 

مزایا و معایب چکش‌های تخریب گریسی و روغنی

علت ضربه نزدن چکش تخریب

همان‌طور که گفته شد، استهلاک چکش تخریب باعث به وجود آوردن برخی مشکلات برای دستگاه می‌شود که یکی از آنها، عدم ضربه‌زدن است. این مشکل می‌تواند به دلایل مختلفی مانند منبع تغذیه معیوب، مشکلات سیم پیچی، خرابی قطعات و یا استفاده نادرست از دستگاه رخ دهد. یکی از رایج‌ترین دلایل این مشکل، عدم روغن کاری چکش تخریب به صورت منظم است. در صورتی که دستگاه شما به طور مؤثر روغن کاری نشود و یا نشتی روغن داشته باشد، قطعات آن با اصطکاک بالا مواجه خواهند شد که باعث خرابی آنها می‌شود. توصیه می‌کنیم برای رفع و یا جلوگیری از این مشکل، روغن کاری هیلتی را در دستور کار خود قرار داده و توجه زیادی به آن داشته باشید.

اهمیت تعویض روغن در چکش‌های تخریب روغنی

جمع بندی

روغن کاری چکش تخریب به صورت اصولی، نقشی حیاتی در حفظ کارایی و افزایش طول عمر آن ایفا می‌کند. استفاده منظم از روان‌کننده‌های مناسب با کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک و جلوگیری از خوردگی، تضمین می‌کند که این ابزار قدرتمند حتی در شرایط سخت دارای بهترین عملکرد ممکن باشد. در این مقاله به بررسی نحوه گریس‌کاری و روغن کاری چکش‌های تخریب و نکاتی مهم در این زمینه پرداختیم. در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتری در این زمینه دارید، می‌توانید با پشتیبانان تیم لیا ابزار در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *